tarafından

İhracatta Pazara Giriş Çalışmaları

2008 yılı son çeyreğinden itibaren tüm dünya ekonomilerini etkisi altına alan etkileyen küresel finansal krizin etkileri 2010 yılında global ölçekte azalmışken bu defa da başta komşumuz Yunanistan olmak üzere pek çok Avrupa Birliği ülkesinde yeniden bir kriz başgöstermiştir. Bu süreç ticarette yeni yaklaşımlar benimsemesine yol açmış ve ihracatın arttıtılması söz konusu krizden çıkışta benimsenen en önemli strateji olarak ortaya çıkmıştır. Bu dönemde çeşitli ülkeler tarafından açıklanan krizden çıkış stratejilerinde, ihracat ekonomik büyümenin itici gücü olarak kabul edilmiş ve buna uygun politikalar hayata geçirilmeye başlanmıştır.

Bu anlamda uluslararası piyasalarda rekabetin de daha da çetin hale geldiği bu yeni ortamda hem fırsatları hem de tehditleri en iyi biçimde tespit ederek küresel ticaretten daha fazla pay almaya yönelik bir yaklaşım benimsemek, ticari ilişkilerde pro-aktif olmak, artan rekabet koşulları altında “yeni pazarlara girmek” ve “mevcut pazarlarımızdaki payımızın arttırılması” gittikçe daha önemli hale gelmiştir.

Buna ek olarak, kriz sonucunda yeniden şekillenen uluslararası ekonomik ortamda kamu ve özel sektör arasındaki iletişimin arttırılması, kurumlararası bilgi akışının etkin hale getirilmesi ve tüm bunların neticesinde ihracatçılarımızın hem dış pazarlarda karşılaştıkları sorunlara süratle çözüm bulunması hem de yeni iş imkanlarının rakiplerimizden önce tespit edilerek yeni pazarlara giriş çalışmalarının gerçekleştirilmesi büyük önem kazanmıştır.

Tüm bu gelişmeler ışığında, ülkemizin dış ticaret politikalarını oluşturmadan sorumlu birimi olan Ekonomi Bakanlığı  tarafından yapılan çalışmalar neticesinde, ihracatçılarımızın yurt dışı pazarlarla ilgili ihtiyaçlarına hızlı ve etkin şekilde cevap vermek, gerçekleştirilecek faaliyetlerin planlamasından icrasına ve son olarak takibine kadar her aşamada verimliliğin sağlanmasını teminen, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile ticarete ilişkin faaliyetleri bulunan başlıca sivil toplum kuruluşlarının temsil edildiği iki ayaklı yeni bir yapı oluşturulmuştur.

 

Söz konusu yapılanmanın “Enformasyon” ayağının ana gövdesini “Ülke Masaları” oluşturulmaktadır.   Bu yeni yapı kapsamında 34 adet Ülke Masası oluşturulmuştur. Ana amacı başta KOBİ’ler olmak üzere ihracatçılarımızı ve Sivil Toplum Kuruluşları’nı bilgilendirmek ve yapının ikinci ayağı olan Aksiyon kısmına katkı ve destek sağlamak olan Ülke Masaları 2010 yılı başından bu yana firmalarımıza hizmet sunmaktadır. Ülke Masalarına ilişkin daha detaylı bilgiye www.ulkemasalari.gov.tr adresinden ulaşılabilmektedir.

Benzer şekilde Pazara Giriş Komitesi’de 30 Nisan 2010 ve 1 Şubat 2011 tarihlerinde iki defa bir araya gelerek çalışma grupları tarafından yapılan çalışmaları ele almış ve bunları karara bağlamıştır. Bu kapsamda, Pazara Giriş Komitesi 30 Nisan 2010 tarihinde yapılan ilk toplantısında, 2010-2011 yılları için, başta ihracat olmak üzere ticari ve ekonomik ilişkilerimizin geliştirileceği 15 Hedef Ülke’yi belirlemiş, ayrıca her bir Hedef ülke için hazırlanan “Pazara Giriş Projeleri” ve “2010 yılı Eylem Planları”nı kabul etmiştir. Ülkelerin kendilerine özgü nitelikleri ayrı ayrı dikkate alınarak oluşturulan bu eylem planları, Komite ve Çalışma Grupları’nın daimi üyeleri olan TOBB, TİM, DEİK, TUSKON, MÜSİAD, TÜSİAD, TMB ve TMMB gibi STK’ların da etkin katılım ve desteği ile hazırlanmıştır.

Hedef Ülkeler’in belirlenmesi esnasında, küresel krize rağmen ekonomik büyümesi devam eden ve/veya dış ticaret hacminde önemli gerileme yaşanmayan ülkeler dikkate alınarak, bu ülkeler arasından DTÖ ve AB kapsamında gerçekleştirilen ikili ve çok taraflı müzakereler, müteahhitlik hizmetlerindeki ihracat potansiyelimiz, siyasi ilişkilerimiz, pazarın alım gücü, pazarın büyüklüğü, dışa açıklığı, sermaye hareketleri, ticari ve hukuki altyapı, yatırımlar, hizmet ticareti ve enerji politikaları da göz önünde bulundurulmak suretiyle bir çalışma gerçekleştirilmiştir.

Söz konusu Hedef ülkeler ise;

– ABD
– ÇHC
– Rusya Federasyonu
– Hindistan
– Brezilya
– Kanada
– Polonya
– Nijerya
– Mısır
– İran
– Suudi Arabistan
– Cezayir
– Libya
– Ürdün 
– Katar

KAYNAK: EKONOMİ BAKANLIĞI

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s