tarafından

Bankacılıkta Gişe ve Operasyon İşlemleri

mr-tellerlinenyc

Bu seferki yazımda bir bankada iki farklı departmanda işler nasıl işliyor, size onu anlatmaya çalışacağım.

 

Bankada gişe çalışanı olarak yaptıklarım, daha öncesinde operasyon departmanında çalışırken yaptıklarımın yanında çok az şey olarak kalıyor. Ama şöyle söyleyeyim, iki bölümün de kendine göre olumlu ve olumsuz yanları var. İlk bahsetmek istediğim departman tabiiki de ilk çalışmaya başladığım bölüm olan operasyon departmanı.

 

Yıl 2014, aylardan Temmuz. Bankada ilk başlama noktamdayım; şubede operasyon departmanında. İlk başladığım günlerde daha bankacılığın bana göre bir meslek olduğunu anlamıştım desem . Farklı yerlerde staj yaptım, arkadaşlarımdan da defalarca iş dünyası ile farklı hikayeler dinledim fakat bir bankanın ne kadar kurumsal olabileceğini sanırsam ancak çalışarak anlayabilirdim. Kurumsal anlamda ilk tecrübem olmasa da (önceden staj yaptığım yerlere atıf yapıyorum) kurumsallığı sağlam bir şekilde hissediyorsunuz. Gerek çalışanların tavırları, gerek alt üst ilişkisi hepsi kurumsal bankacılığa sağlam bir şekilde tutunulmuşluğun göstergesi.

 

Neyse, bu uzar, ben yavaştan işlerimi anlatayım da merak edenler varsa bir bankanın şube alanında operasyon departmanında ne yapılıyor, onu anlatmaya başlayım. İlk başladığım günlerde kargo alma ve gönderme işlemleri ile başlangıç yaptım. Burada yaptığım şeyler; gelen kargoları numaralandırarak gelen defterine kaydetmek ve şube içerisinde sahiplerine iletmek. Gönderi işlerinde ise bana verilen ve gönderilmesi gereken kargoların detaylarını giden defterine kaydedip, bunların gönderilerini gerçekleştirmek. Daha sonraki günlerde bana kambiyo işlerinde de görev verilmeye başlandı. Bu görev içinde, yurtdışı döviz transferleri, peşin ve mal mukabili ithalat ile, akreditifli ve mal mukabili ihracat işlemleri bulunmaktaydı. Tabi zamanla birlikte döviz tevdiat hesaplarına gelen ihracat bedellerinin, alacaklı cari hesaplara alış işlemlerinin de gerçekleştirilmesi eklendi. Ve uzun bir süre kambiyo işlemleri şubede benim üzerimden yürüdü. Buna ek olarak işlerimde hızlandıkça çek giriş, çıkış ve belgelendirme işlemleri, senet giriş işlemleri, senet ve çeklerin teminatlandırma ve istihbarat işlemleri de eklendi. İstihbarat ile aslında demek istediğim senet borçlusunun ya da çek keşidecisinin bankamız ve diğer bankalar nezdindeki alacak ve borç tutarlarına bakarak ödeyebilirliğini test etmek. Bunların gün içerisinde yetiştirilmesi işlemlerine ek olarak ticari müşteri temsilcilerinin de günlük ve anlık olarak yapılması gereken işlemlerini de yapmaktaydım. Bu arada çeklerde en çok uğraştıran iskonto kredileriydi. Çünkü çeke dayalı iskonto kredisinde her bir çekin istihbaratı tek tek yapılıyor, çeklerin görüntüleri fotokopi makinasında çekiliyor, gerekli fiyatlama tekliflerinden sonra fiyatlamaya dayalı olarak ekrandan her bir çekin ayrı ayrı girişi yapılıyor. İşlemlerin tamamlanması için yapılan kontrollerin ardından bir de onaylama faslı geliyor ve işlem tamamlanıyor. Bir iskonto kredisinin tamamlanması ortalama 1 saati buluyordu, bunu da belirtmemde fayda var.

 

Bu saydığım işlemler ne zaman ki rutin işlemlerime döndü, sonrasında bireysel ve firma kredilerinin açılışı, ekrana girişi ve kontrol sonrasında onaylanma ve dosyalanma aşaması geldi. Tabi ilk başta bir kredi girişi yarım saat ile bir saatimi alırken bu süre zamanla düştü ve 10 ile 15 dakikada bir krediyi ekrana girebilir oldum. Fakat yine de günde 4-5 tane geldiğini düşünürseniz, vaktimi güzelce aldığını söyleyebilirim. He, bir de dosyalama demişken. Evet tüketici kredilerinin klase edilmesi, buna ek olarak bankacılık hizmetleri sözleşmelerinin klase edilmesi, firma evraklarının yerlerine yerleştirilmesi işlemlerim de bulunmaktaydı. Bunları ise öğle aramda ya da iş çıkışlarına yakın bir zamanda yapıyordum. Çünkü çoğunlukla günlük rutin işler sonrasında bunlara zaman kalmıyordu. Tabi zamanla biraz daha hızlanmadım mı, evet hızlandım. Ve ödül olarak bir de muhasebe hesaplarının kontrol edilip kapanması geldi. :) Ve bu süre zarfında (iki sene süresince) olabildiğince çok şey öğrenebildim, bunu geriye dönüp bakınca daha iyi görebiliyorum. Ama şunu söyleyeyim, operasyon departmanında daha öğrenemediğim bir bu kadar daha iş bulunmakta! Aklıma gelmeyen ve şuan saymayı unuttuğum… Evet var, abartmıyorum. Bir bankanın mutfağıdır operasyon departmanı, her şeyi az veya çok orada öğrenebilirsiniz ve bence en zevkli departmanlardan da birisidir. Eğer devamlı öğrenmeyi seven birisiyseniz burası tam sizlik bir departman.

 

Tabi aradan iki sene geçtikten sonra biraz değişiklik ihtiyacı içerisine girdim ve şubemizde satış destek gişesinde çalışan bir arkadaş ile anlaşmalı olarak, müdür beyin ve yetkililerimizin de izniyle yer değiştirdik. Buradaki serüvenim de Haziran 2016 itibari ile başladı. Burada dikkatinizi çektiyse satış destek gişesi dedim. Belki nasıl bir şey olduğunu merak etmişsinizdir. Bu gişe normal gişelerin haricinde bulunan ve sadece ticari firmaların çalışanlarına, firma temsilcilerine ve sahiplerine hizmet veren özel bir gişedir. Bu gişede size gelen de sizden giden de bellidir, hep şube portföyüdür gelip gidenler. Bundan dolayı hoş sohbet bir ortamı vardır. Zevklidir yapılan işler.

 

Burada yapılan işlemlere gelecek olursak, ilkin para yatırma ve para çekme işlemlerinden bahsetmek isterim. Bu temel gişe işlemidir ve her yerde aynıdır. Anlatmaya gerek yoktur herhalde Tabi sonrasında para gönderme işlemleri geliyor. Bunu da bankı dışı yurtiçi EFT, banka içi yurtiçi HAVALE ve bir üçüncü seçenek ise, banka dışı yurtdışına da Western Union ile gönderme seçenekleri ile yapıyoruz. Üç işlem için de müşterinin talimatlı form doldurması gerekmektedir. Bunun haricinde fon alma ve satma işlemleri bulunmaktadır, kasadan ya da hesaptan kredi ödeme, kredi kartı ödeme işlemleri, vergi ve SGK ödeme işlemleri, fatura ödeme işlemleri. Yani genel olarak ödeme işlemleri. HGS ve OGS işlemleri, müşterilerin faks yolu veya e-mail yolu ile göndermiş olduğu talimatlı işlemlerin başlatılması ve takibi, çek ve senet ödeme işlemleri, günlük dekontların dizilme işlemleri. Bunların haricinde satış destek gişesi olmam sebebiyle de: firmaların istihbarat çalışmaları, ayrıntılı banka içi mali dökümlerini veren iç ve dış sorguları, Kredi Kayıt Bürosunun (KKB) sitesinden firmalar ve ortakları için çek ve risk raporu alınması, firmaların ekranlarımızdan kredi tekliflerine hazır hale getirilmesi işlemlerine bakmaktayım. Bunun yanında da masa telefonumla ilgilenmekteyim; ihtiyacı ve sorusu olanların sorusunu cevaplamak, ihtiyaçlarına cevap vermek üzere şube içi ve şube dışı telefon görüşmeleri de yapmaktayım.

 

Açıkçası yukarıda saydıklarım şimdilik aklıma gelenler. Varsa belki birkaç iş daha ekleyebilirim ama bu işler benim her gün rutin olarak yaptığım işlemler.

 

Umarım bankacılık hakkında sorusu olan, iç işleyişin nasıl olduğunu merak edenlerin sorularına az çok cevaplayabilmişimdir.

 

Şimdilik benden bu kadar, kalın sağlıcakla.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s